Голямото чакане свърши: „Т2 Трейспотинг“ тръгва по кината в петък, а 100-200 души вече го видяхме на медийна прожекция в „Арена Младост“. Което върна част от нас в младостта ни – точно както се случва и с култовите герои от първия „Трейнспотинг“. Двете големи загадки – достатъчно добър ли е филмът и колко важна е ролята на Анжела Недялкова, вече имат своите отговори. Недялкова играе най-голямата женска роля във филма. Само героите от оригиналната четворка: Рентън, Улавия, Компира и Франк Бегби, разполагат с повече екранно време от нейната Вероника.

„Т2 Трейнспотинг“ започва оттам, където свърши първият филм, но 20 години по-късно. Двадесет години, през които някои неща са се променили, но други са си останали същите. Рентън (Юън Макгрегър), който в края на „Трейнспотинг“ ограби приятелите си, се завръща. Междувременно е успял да стане счетоводител в Амстердам, да се ожени, да се разведе и да спре наркотиците (да, в Амстердам).

Най-голямата промяна в Улавия (Джони Лий Милър) е, че е сменил хероина с кокаин. Иначе върти малка, вечно празна кръчма и дребен бизнес с изнудване – снима тайно клиентите на приятелката си, българската проститутка Вероника (Анжела Недялкова), и ги шантажира за пари. Но мечтата му е да открие „сауна“, в която Вероника да работи като мадам.

Рентън (Юън Макгрегър) и Улавия (Джони Лий Милър) в импровизирана шотландска народна носия.

Компира (Юън Бремнър) си е съвсем същият тежък наркоман на хероин, въпреки че вече има син тийнейджър. Омръзнал е дори на себе си, дотолкова, че не му се живее. Рентън го заварва точно в този драматичен момент…

Единствените промени в Бегби са, че е понапълнял, посивял и загубил един преден зъб. Иначе е точно толкова див, луд и опасен, колкото и преди 20 години. Той също има мечта, даже две: да направи сина си престъпник и да спипа открадналия парите му Рентън. Но първо трябва да избяга от затвора. Не е проблем, когато човек е готов да се раздели с половината си черен дроб.

Робърт Карлайл в образа на Бегби.

И накрая българката Вероника – ако в първия филм основният мотиватор на всеки от четиримата беше хероинът или опитът за откъсване от него, сега това е тя. Косвено ще промени дори и Бегби, който първоначално се движи към целта си неотклонно като самонасочваща се ракета.

Дани Бойл, с незаменимата помощ на сценариста Джон Ходж (номиниран за „Оскар“ за първия „Трейнспотинг“) внася своето лично виждане и режисьорските си отпечатъци в историите на Ървин Уелш – особено в „Порно“, романът вдъхновил „Т2“, от който във филма е останало много малко – осъвременяването с преместването на действието още 10 години напред е само една от причините.

Рентън и Бегби – първа среща след 20 години.

Бойл, който вече е натрупал опит в почти всички жанрове – в продължението смесва черна комедия с трилър, развива познатите образи, добавя страхотна нова (или осъвременена) музика и прави филм, в който няма и една скучна минута. Освен това са вкарани и повече пари, което си личи. Този път историята е по-оптимистична: и на 40 човек има шанс да си оправи живота. Особено, ако кандидатства по европейски проект за субсидия – и това изглежда критика едновременно и на Брекзит, и на ЕС. Ако някой реши да търси поука, тя ще е, че накрая доброто побеждава, колкото и иронично да звучи.

Както в 99% от филмите с продължения, и тук оригиналът остава ненадминат. Но енергията е почти същата. Голямата разлика не е в това, че героите вече не са на по 20+, а на по 40 и отгоре, а в новия образ. Сред откачените шотландци тя се явява като образец на здравия разум и обикновената доброта, внесена от далечната, още непокварена, източна Европа.

Площад Славейков